SEO is simpel gezegd de ‘kunst’ om zo hoog mogelijk in de ranglijst van de zoekmachines te komen staan. SEO betekent het optimaliseren van uw website (structuur, code en ontwerp) en webpagina’s op zo’n manier dat SE’s uw pagina’s als relevant en nuttig beschouwen voor de ‘zoeker’.

 

Organische SEO betekent het optimaliseren van uw webpagina’s op zo’n manier dat SE’s uw pagina’s als relevant en nuttig beschouwen voor de ‘ zoeker’. De twee belangrijkste (maar zeker niet de enige) ‘wapens’ zijn: sleutelwoorden en inkomende links.

Organische zoekresultaten zijn die resultaten die in de ‘normale’ resultaatpagina’s van een zoekmachine voorkomen. In tegenstelling tot betaalde posities (Adwords advertenties) die bovenaan of rechts van een zoekmachine getoond worden. (zie plaatje)

 

De 4 geheimen van SEO

Ok, ik overdrijf een beetje, want er bestaan helemaal geen SEO geheimen. Alles is publiekelijk en niemand zal u informatie achterhouden in relatie tot het optimaliseren van uw website.

Het bedrijven van SEO (als ik het zo mag uitdrukken) gaat niet over één nacht ijs. Het vereist tijd, begrip en geduld. Maar om u een indruk te geven waar het in de SEO wereld allemaal om gaat, kunt u zien aan onderstaande vier items. Om deze vier items draait het allemaal, klinkt simpel, maar de praktijk toont toch dat u enige verdieping moet plegen in deze vier items.

  1. Correcte meta tags
    Iedere pagina moet voorzien zijn van een allesomvattende <TITLE> en <DESCRIPTION> tag
  2. Inkomende links
    Hoe meer (relevante) websites, webgidsen of webblogs naar uw website  linken, des te meer ‘stemmen’ u heeft, des te hoger de zoekmachines u zullen plaatsen.
  3. Relevante sleutelwoorden
    Sleutelwoorden zijn kleine zinnetjes (van twee tot drie) woorden die de mensen intoetsen in een zoekmachine (zoals Google) als ze op zoek zijn naar iets. Deze sleutelwoorden moeten geïntegreerd worden in uw metatags en content van uw webpagina’s. Ook dienen ze voor te komen in de benaming van uw webpagina’s. En het liefst ook in uw domeinnaam.
  4. Unieke Content
    Iedere pagina van uw website moet voorzien zijn van unieke, makkelijk en prettig (foutloos) leesbare tekst. Met name Google is gek op content, hoe meer hoe beter, maar deze tekst dient wel uniek te zijn (geen duplicaties van andere websites) en goed leesbaar voor de zowel de spiders als het menselijk oog.

 

Enkele SEO feiten

  • (Organische) SEO is gratis, want het is U (of uw webmaster) die het toepast.
  • SEO is niet moeilijk te leren of te begrijpen, maar kost wel tijd, geduld en discipline.
  • Er zijn geen SEO geheimen, alle informatie die u nodig heeft is gratis te vinden op het web (zoals hier in onze website), en bij de informatiepagina’s van zoekmachines.
  • Er bestaan veel hulpmiddelen (gratis en betaald) die u kunnen helpen bij het optimaliseren van uw website (zie gratis SEO tools)
  • SEO eindigt nooit, om mee te blijven doen in de zoekmachines dient u regelmatig uw website te onderhouden met o.a. nieuwe content.
  • SEO methodieken en ook de SE algoritmen veranderen regelmatig, blijf daarom up-to-date door uzelf te abonneren op 2 of 3 SEO/Webmasters nieuwsbrieven.
  • Pas alleen die SEO methodieken toe die door SE’s als richtlijnen gehanteerd worden. SEO misleidende methodieken zullen uiteindelijk het tegenovergestelde bereiken (t/m verbanning uit de SE index).