Hoe kies je een domeinnaam

Deze is ontzettend belangrijk en heeft een één-op-één relatie met je business(plan).

Een domeinnaam bestaat uit minimaal twee delen:

  1. de naam op zich
  2. en de TLD (Top Level Domain):

Voorbeeld: transavia.com : “transavia” is de naam in het DNS (Domain Name System) het naamgevingsysteem op internet waarmee netwerken, computers, webservers, mailservers en andere toepassingen worden geïdentificeerd. Deze naam verwijst naar een computeradres (meestal van een web host die jouw website host) dat uit nummers bestaat. Het DNS functioneert als het telefoonboek van het computernetwerk. De vertaling van de naam naar het betreffende nummer geschiedt middels DNS-servers, alle verdere datacommunicatie tussen computers maakt gebruik van dat nummer.

.COM : Dit is de TLD van transavia, maar de .NL en .FR zijn ook TLD´s.

Soorten domeinnamen (dit is belangrijk om te weten!)

Een domein kan bestaan uit de volgende soorten:

  1. Merknaam : zoals bij Transavia het geval is.
    De naam zelf heeft meestal geen specifieke betekenis, zoals bij velen merknamen. Alhoewel bij transavia de afkortingen zitten van TRANSport en AVIAtion.
    Een combinatie van afkortingen wordt veel gebruikt: EndeMol, BMW, KLM etc. Het lastige van merknaam domeinen is dat je een (nieuw)  ‘merk’ flink moet promoten (hoge kosten), wil die voor je potentiële klanten een begrip worden. Daar zullen vele campagnes tegenover moeten staan voordat iemand weet dat ze jouw merknaam moeten intoetsen in Google om je te kunnen bereiken.
  2. Eigennamen: zoals Heineken.nl (wat in feite ook een merknaam is, maar wel gebaseerd op de naam van de oprichter).
  3. Sleutelwoorden naam: bijvoorbeeld vliegtickets.nl  waarbij vliegticket, vlieg en ticket alle drie sleutelwoorden zijn die direct in relatie staan tot het onderwerp van de website.
    Deze sleutelwoorden worden namelijk veel gebruikt (door zoekers) via zoekmachines (vanaf nu noem ik deze maar voor het gemak Google), en komen deze sleutel of zoekwoorden voor in jouw domeinnaam, dan heb je voor Google een streepje voor om hoger gelist te worden, dan bijvoorbeeld een concurrent die deze sleutelwoorden niet heeft in zijn domeinnaam.

Note: Wanneer je een sleutelwoord domein naam wilt kiezen, houd er dan wel rekening mee dat de naam lekker klinkt en voor de bezoeker ook makkelijk te onthouden is. Houdt de naam zo kort mogelijk en gebruik geen moeilijk verstaanbare of moeilijk te spellen sleutelwoorden.
Een voorbeeld, u heeft een Bed & Breakfast en wilt een website, gebruik dan niet als domeinnaam: idyllischbedandbreakfast.nl. Ook al klinkt het leuk en zegt het iets over uw B&B, maar als je via mondelinge promotie deze website bekent maakt, zal je verbaasd staan hoeveel mensen het woord “idyllisch” verkeerd spellen.

Maak ook geen hele lange domeinnamen, zoals: gezelligehondenrasclubalkmaar.nl. Ook dit is moeilijk te onthouden.

 

Voorbeeld van een website die met de doneinnaam aangeeft waar de site over gaat en niet zo moeilijk is te onthouden:

Mijn website heet: seowebontwerp.nl  . Dit is een site met informatie over webontwerp, in relatie tot SEO (= Search Engine Optimization). Deze domeinnaam heeft meerdere mogelijke combinaties zoekwoorden (zoals Google daarmee omgaat): SEO, Web, Ontwerp, Webontwerp, SEO Web, SEO Ontwerp etc. Dat is dus de kracht van een sleutelwoord domeinnaam!

De site zelf stelt qua uniekheid op het web niet veel voor (t.o.v. de echte grote commerciële SEO experts met veel geld), maar toets maar eens in Google.nl de woorden: “seo webontwerp” (inclusief aanhalingstekens) en je zult zien dat ik bovenaan sta (als eerste onder de advertenties). Ook zonder de aanhalingstekens ((seo webontwerp), sta ik meestal organisch (dus onder de advertenties) bovenaan

Dit ligt niet alleen aan de domeinnaam, maar ook aan de gerelateerde content van de website. Maar het feit dat ik een “sleutelwoord domein” heb gekozen, heeft me zeker geholpen bovenaan te staan.

Ook voor de zoeker op Google is het belangrijk om te weten of hij de juiste resultaten ziet na het ingeven van zijn zoekwoorden. Ieder resultaat die je dan ziet toont opvallend (in onderscheidend groen) de domeinnaam zodat de zoeker getriggerd wordt op die link te klikken die het meest overeenkomt met zijn zoekwoorden.

Zie plaatje:

 

Zie je wat ik bedoel?

Om erachter te komen welke zoekwoorden veel gebruikt worden (dus een hoge sleutelwoordwaarde) heeft Google een handige “Google Keyword Planner” (zie ook: sleutelwoord analyse)

De volgende regels moeten minimaal gehanteerd worden:

  • Uitstekend: een allesomvattend één sleutelwoord domeinnaam (bijvoorbeeld: reizen.nl of travel.com)
  • Zeer Goed: een twee-woord domeinnaam (cheaptickets.nl of vliegwinkel.nl)
  • Goed (maar niet meer sleutelwoorden): een drie-woord domeinnaam (airtravelservices.nl)
  • Slecht: een sleutelwoord naam met mogelijke meerdere (ongewilde) betekenissen, bijvoorbeeld: expertsexchange.com
    we hebben het hier over Experts Exchange en niet over Expert Sex Change
  • Slecht: Taalfouten in domeinnamen (eenmaal geregistreerd en je kan niet meer veranderen!)
  • Slecht: Te veel tussenvoegsels of woorden, zoals ‘de’ of ‘in’ etc.: bijonskanjeservicesboeken.nl is natuurlijk een ontzettend domme domeinnaam 🙂
  • Slecht: streepjes gebruiken tussen sleutelwoorden, bijvoorbeeld: goedkope-computers.nl

Tenslotte een gouden regel voor domeinnamen:

Als je voor een sleutelwoord domeinnaam kiest, moeten deze sleutelwoorden ook voorkomen in je belangrijkste web content, services of producten. Het is namelijk (maar niet beperkt tot) de combinatie en plaatsing van sleutelwoorden (in je content) die Google gebruikt (binnen de vele algoritmes) om jouw website een ‘waarde’ (Engels: “ranking”) te geven in al die miljarden websites.