Landing page

Er zijn veel definities over de betekenis van een ‘ landing page’.
De meest simpele is deze:

De ‘landing page’ is de pagina waar een bezoeker aankomt nadat hij op een link heeft geklikt. Deze ‘klik’ kan vanuit een zoekmachine, advertentie, andere website of een email nieuwsletter gedaan zijn.

Maar in SEO termen gesproken is een ‘landing page’ een zeer sterk geoptimaliseerde pagina, gevoed met een sterke emotionele content (om de potentiële klant te binden) met als doel de bezoeker tot een gewenste actie over te halen. Deze actie kan zijn een emailregistratie of de aankoop van een product of dienst. Sterk geoptimaliseerde landing pages worden dan ook meestal gebruikt voor advertentie campagnes. Of te wel, dit is de pagina waar een bezoeker op uitkomt als hij op een advertentie klikt.

Belangrijk is dan ook goed te bepalen op welke pagina een bezoeker moet belanden als u gebruik gaat maken van advertenties. Dit geldt overigens ook voor normale links naar uw site die op andere websites of directories staan.

Als u links naar uw site wilt ‘opbouwen’ (inbound links) is het niet persé noodzakelijk dat deze altijd verwijzen naar uw startpagina. Het is zelfs soms heel goed om direct naar een inner-pagina te verwijzen als dat relevant is voor de site waar uw link op staat.

Bijvoorbeeld:

U heeft en site over tweedehands computers (PC’s èn Mac’s). U kunt een link krijgen op een site dat alleen over Macintosh computers praat. Dan is het logisch dat u een link opgeeft die direct naar u aparte ‘tweedehands Mac’  pagina verwijst en niet naar uw (meer brede) homepage.

Ook kunt u landingpages heel goed gebruiken in een Adwords campagne. Als u een product verkoopt, maar uw website is hoofdzakelijk een informatie website, dan is het logisch dat u een potentiële klant (via uw advertentie) direct naar die product pagina brengt en niet via een informatie homepage.

SEO informatie en achtergrond resources

Ik heb u al eerder uitgelegd dat SEO op uw website nooit ophoudt te bestaan. Het is een continue proces. U zou bijvoorbeeld een checklist kunnen maken waarin staat wat u bijvoorbeeld maandelijks zou moeten doen om uw site ‘ levend’  te houden:

  • Blijf schrijven of aanpassen (Google wil graag dat uw site actueel blijft)
  • Controleer alle links (interne en externe) of ze nog werken
  • Analyseer uw Google Analytics (rank ik nog steeds op de juiste sleutelwoord)
  • Blijf mensen stimuleren uw site te bezoeken (social media, LinkedIn artikelen, Youtube)
  • Houdt uw website fit:
    • Controleer en verbeter uw sitesnelheid
    • Check de mobielvriendelijkheid van je website
    • Corrigeer eventuele crawlfouten in Google Search Console
    • Houdt uw images (qua bestandsgrootte) klein

Wat ik zelf prefereer (maar dat komt ook door mijn persoonlijke interesse), maar u ook adviseer, is om je te abonneren op een 4-tal (meer hoeft niet) goede nieuwsbrieven (deze zijn altijd gratis) over SEO (Optimalisering), SEM (Marketing) en verdere algemene ontwikkelingen op het gebied van Internet.

Door het regelmatig lezen van deze nieuwsletters blijft u op de hoogte van de ontwikkelingen, maar wordt u ook getriggered om bepaalde suggesties over te nemen en toe te passen op uw website.

Ook zijn er een aantal websites en webblogs die over deze onderwerpen gaan. Deze af en toe bezoeken is zeker aan te bevelen, ook als u bijvoorbeeld naar een bepaald onderwerp of vraagstuk zoekt.

Tenslotte vind ik het af en toe bezoeken van een SEO of Webmasters forum ook heel nuttig. Daar kun je namelijk de ervaringen lezen en delen met andere Webmasters en web eigenaren.

 

Een van mijn favoriete bronnen waar ik (nog steeds) veel informatie vandaan haal is Yoast.com (een SEO bedrijf van de Nederlandse Joost de Valk).

Hun missie is eenvoudig maar helder:

Bij Yoast geloven ze dat SEO voor iedereen zou moeten zijn. Zij geloven in het creëren van gelijke kansen voor iedereen in de zoekresultaten. Bij alles wat ze doen houden ze onze missie voor ogen.