Het business plan

Het business plan

Een businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is een plan voor het starten van een nieuwe of overnemen van een bestaande onderneming. Een dergelijk plan wordt aangeraden om de haalbaarheid van het bedrijf te vergroten. Zonder een businessplan heeft het geen zin om een website te ontwerpen.

 

 

 

Voorbeeld business model

 

businessmodel 

 

Hier benoem ik een aantal onmisbare bouwstenen die als input moeten dienen voor het uiteindelijk ontwerp van een website.

  • Business uniqueness: De wijze waarop de business zich onderscheidt t.o.v. haar concurrenten
  • Value propositions: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant.
  • Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value propositions op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiële) klant.
  • Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de marketing en distributie strategie beschreven.
  • Customer relationships: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten).
  • Partner network: Samenwerkingsverbanden met andere bedrijven die invloed hebben op het succes van het businessmodel.
  • Revenue model: De manier waarop het bedrijf meerwaarde creëert, oftewel het verdienmodel.
  • Marketing model: hoe ga ik mijn business promoten

 

Hieruit volgen dan o.a. de volgende vragen die minimaal beschreven moeten worden:

  1. Welke producten/services ga ik aanbieden
  2. Wie zijn mijn klanten
  3. Welke (online) distributie kanalen ga ik gebruiken
  4. Welke support ga ik aanbieden
  5. Hoe onderhoud ik contacten met mijn klanten
  6. Welke (online) marketing producten ga ik gebruiken
    1. website
    2. zoekmachines
    3. Online advertenties
    4. Online directories
    5. Online partners
    6. Business blogging
    7. PR artikelen
    8. Hoe onderscheid ik mijn business t.o.v. mijn concurrenten
      1. Waarom ben ik anders
      2. Hoe komen de klanten bij mij
      3. Hoe houdt ik mijn klanten vast