Waar je aan moet denken voordat je een website gaat (laat) ontwerpen.

  • Maak een goed plan over wat je wilt bereiken met je website. zie ook businessplan
    bijvoorbeeld:
    • Verkoop je een product of dienst
    • Publiceer je informatie
    • Is het een presentatie van je onderneming of instelling
    • Is het een club of vereniging

  • Bepaal wie je doelgroep is.

  • Leer van je concurrenten, bekijk kritisch hun websites en leer van de goede dingen (hun succes) en vermijd de verkeerde dingen, maak notities.

  • Maak je website uniek in vergelijking met je concurrenten. Verzin iets anders dan de concurrenten om je doelgroep aan te trekken. Onderscheidt jezelf van je concurrentie.

  • Verzin een alles omvattend sleutelwoordrijke titel en een sleutelwoordrijke omschrijving voor je website. Dit dien je per pagina twee keer te doen, één keer voor de metatags en één keer voor de ‘normale’ webpagina (de pagina die de bezoekers zien). Lees meer over metatags.

  • Definieer een lijst van sleutelwoord combinaties die relevant zijn voor uw onderneming of instelling. In dit geval de onderwerpen of producten die voorkomen op je website. Maak gebruik van 1- 2- en 3 woorden combinaties. Je moet voor iedere aparte pagina een eigen sleutelwoorden reeks te definiëren.

  • Ontwerp een passend design voor uw website, maak gebruik van vaste huisstijl uitgangspunten en wijk daar niet van af.

  • Gebruik H1, H2 en H3 tags in je content.

  • Maak gebruik van opsommingen (dit is voor de gebruiker helder te lezen)

  • Gebruik een stylesheet voor de opmaak van uw content. Zie gebruik van CSS

  • Gebruik geen frames (zie terminologie)

  • gebruik sleutelwoorden in de pagina bestandsnamen.
    Voorbeeld:
    • Deze pagina gaat over website ontwerp, de pagina heet dus ook “het ontwerp van de website”.

  • Gebruik Google om te kijken welke sites er komen als je jouw gedefinieerde sleutelwoorden gebruikt. Bestudeer de websites die op de eerste drie pagina’s voorkomen en probeer je website beter te maken. let wel: deze sites zijn reeds geïndexeerd en hebben dus een voorspong op je (nog te ontwerpen) website. Maar als je wilt en erg je best doet kan je deze websites qua positie verslaan.

  • Schrijf je tekst op natuurlijke, informatieve en relevante wijze en in makkelijk te begrijpen Nederlands (ken het niveau van je doelgroep). Integreer je gedefinieerde sleutelwoorden op natuurlijke wijze in de content, gebruik deze niet overvloedig, dit kan weer nadelig werken en onnatuurlijk voor de gebruiker overkomen. Maak gebruik van opsommingen en sub headers. Dit leest makkelijker.

  • Gebruik sleutelwoorden in je interne en externe links (dit noemen we anchor tekst, zie terminologie.):

    Voorbeeld: gebruik niet: klik hier maar beter is: Lees meer over metatags

  • Ontwerp een Sitemap. Dit is de pagina waarin, door u gekozen volgorde, een overzicht staat van alle pagina’s, sub pagina’s, onderwerpen en sub onderwerpen inclusief een korte beschrijving. Deze pagina bestaat alleen uit normale tekst (geen graphics dus).

  • Gebruik niet te veel graphics (plaatjes, foto’s). Zoek machine Robots kunnen niets doen met graphics. Gebruikt je gematigd graphics, dan dient je altijd de Alt-Attribute (zie terminologie) te gebruiken die een korte beschrijving weergeeft van die graphic. Daarnaast wordt de laadtijd van de pagina aanzienlijk vertraagd wanneer er veel gebruik wordt gemaakt van graphics. Zorg er voor dat de plaatjes/foto’s geen grote bestanden zijn, dit heeft een negatief effect op de laadtijd van een pagina.

  • Gebruik een gemakkelijk toegankelijke en intuïtieve navigatiestructuur. Plaats deze links (of boven) de pagina, maar ook onder de pagina. Zorg ervoor dat deze navigatie op iedere pagina voorkomt, zodat de bezoeker niet kan verdwalen, want dan raak je jouw bezoeker al snel kwijt. Gebruik geen Javascript/applets voor navigatie, hoewel deze er soms ‘leuk’ uitzien, kan een SE robot deze niet zien.

  • Gebruik geen zware animaties. Deze zullen het laden van de pagina vertragen met als risico dat de je bezoeker de site vroegtijdig verlaat. Ook animaties kunnen lastig herkend worden door SE robots.

  • Tenslotte:
    Voordat je de website aan de zoekmachines gaat aanbieden, test je website dan nauwkeurig. Er mogen geen dode links in voorkomen, geen spel- of grammatica fouten. Het beste is om je website eerst door een aantal anderen te laten testen.

     

    Gebruik een eigen huisstijl (look & feel), bepaal lettertype, lettergrootte, de indeling van een webpagina en de kleuren die je wilt gebruiken. Maak geen gebruik van meer dan 3 kleuren. Zorg dat de normale leesbare tekst altijd donker is op een lichte achtergrond. Het beste is gewoon zwart/lichtzwart/donkergrijs op wit. Uiteraard mag je gebruik maken van kleuraccenten voor bijvoorbeeld headers of andere vormen van accenten.

Maak van bovenstaande een aktielijst

Bijvoorbeeld (in grote lijnen):

  • Bepaal de look & feel van je website, anders gezegd, de huisstijl van je website. Verwerk de opmaak in een stylesheet, zoals:
    • H1, H2 en H3 stijlen
    • Het standaard lettertype
    • Alle mogelijke voorkomende lettergroottes en kleuren
    • De hoofdgebieden van de website (header, navigatieblok, contentblok, footer).
    • De kleuren die je wilt gebruiken
    • Het gebruik van plaatjes, foto’s of video’s

  • Schets je website in een tekenprogramma zoals PowerPoint. Bespreek de schetsen met de stakeholders van je bedrijf, club of vereniging, of als je een eenmanszaak bent, laat vrienden, kennissen etc. de schetsen zien en verwerk hun commentaar.
    Pas als de schetsen (per pagina) akkoord zijn kan je beginnen met het daadwerkelijk ontwerp in je webontwerp programma.

  • Bepaal het aantal pagina’s (onderwerpen) wat onder de navigatie gaat vallen. zoals minimaal:
    • Home pagina

      Op de home pagina beschrijf je in een header en sub headers waar de site over gaat, wat je hebt te bieden aan de bezoeker, etc. Gebruik hier geen lange zinnen, maar hou ze beknopt. Een bezoeker die eerst op de home pagina komt zal eerst de site ‘scannen’. Daarom is het belangrijk dat een aantal trefzinnen of trefwoorden, die direct in relatie staan tot het onderwerp van de website, zeer opvallend op deze pagina staan. Zorg voor 1 of 2 call-to-actions.

    • Producten pagina
    • Informatie over uw bedrijf/instelling
    • Contact pagina
    • Sitemap
    • Cookie en AVG pagina

  • Schrijf de tekst van deze pagina’s. Doe dat eerst gewoon in Word (of iets vergelijkbaar) en vergeet niet de spel controle aan te zetten. Vervolgens kiest u enkele illustraties (plaatjes, foto’s) om de pagina’s wat aantrekkelijker te maken. Lees ook schrijven van webcontent
  • Test de website

  • Biedt uw website aan bij zoekmachines, directories, startpagina aanbieders en marktplaatsen.