Wie is SeoWebontwerp.nl?

Hallo Bezoeker,

 

Hallo, ik ben Bart DirksMijn naam is Bart Dirks en ik lanceerde mijn eerste website in 1999. In die tijd was het nog vrij makkelijk om de zoekmachines te manipuleren om hogere posities te verkrijgen met gebruik van kunstmatige (black hat) methodieken. Omdat deze praktijken irrelevante resultaten veroorzaakten, begon Google als eerste hier maatregelen voor te nemen door hun algoritmes drastisch aan te passen. Vandaag de dag zijn dat soort technieken (vrijwel) niet meer mogelijk en dien je strak de richtlijnen te gebruiken die de zoekmachines voorschrijven. Doe je dat niet, dan loop je het risico verbannen te worden uit de index van een zoekmachine.

 

Deze website is met name bedoeld voor de ‘kleine portemonnee’. Niet dat ik geld aan u vraag, want mijn informatie, beschikbare tools en adviezen zijn gratis. Ik bedoel hiermee dat ik een doelgroep aanspreek die in het klein (eenmansbedrijf) en midden bedrijf segment ligt. Deze doelgroep heeft vaak een kleine budget, geen web expertise in huis, maar wil ook ‘meedoen’  op het Internet. Mijn website met uitgebreide informatie en adviezen kan voor u een uitkomst zijn. Ik beloof u geen gegarandeerde #1 rankings, want die bestaan simpelweg niet. Wel kunt u uw website met mijn informatie succesvol maken. Voordat u mij vragen stelt, verzoek ik u eerst alle hoofdstukken door te nemen. Heeft u daarna nog vragen dan zijn deze van harte welkom.

Deze website biedt voor u alle informatie die je nodig hebt om een goede basis te leggen voor een zoekmachine en mensvriendelijke website. Maar behalve dat een website zoekmachine-vriendelijk is, dient deze als eerste mensvriendelijk te zijn. We ontwerpen tenslotte een website primair voor de ‘mens’. Dit is ook precies wat o.a. Google wil en doe je dit vanaf het begin goed, dan zal uw website vanzelf het ook goed gaan doen (qua ranking) in de zoekmachines. 

U vraagt zich natuurlijk af waar ik mijn ‘wijsheid’ vandaan heb gehaald om u te vertellen hoe u een website moet bouwen.
Er zijn immers zoveel bedrijven die allemaal vertellen dat zij het beste weten op dit gebied. Mijn persoonlijke mening (maar ook ervaring) is dat deze bedrijven zelf vaak niet altijd de juiste antwoorden kennen of de juiste middelen toepassen en naar mijn idee qua verhouding (voor wat je krijgt) erg duur zijn.

De bron van mijn kennis op het gebied van webontwerp en SEO ligt in Amerika. Dat is logisch, want vrijwel alles over de (door)ontwikkeling van het WWW komt daar vandaan. In Amerika was de bevolking eerder gewend aan het Internet dan elders in de wereld. Denk alleen maar aan Google, Yahoo! en Bing (Microsoft) de drie key players van het huidige internet, alle drie van Amerika. Amerika kent ook een aantal zeer prominente web ‘goeroes,’ zoals Aaron Wall (mijn primaire docent), Danny Sullivan, Matt Cutts (Google’s hoofd van zoek kwaliteit/zoekmachine spam preventie), Jason Calacanis, Seth Godin en nog een aantal. Deze mensen volg ik al sinds 1999 en zij zijn voor mij de ‘leermeesters’ op het gebied van webontwerp, zoekmachine optimalisatie en webmarketing.

 

Ik heb zeer veel boeken on- en offline gelezen (en doe dat nog steeds, want je moet wel bij blijven), online seminars bezocht en ben geabonneerd op een aantal nieuwsbrieven en blogs om bij te blijven en snel te horen als er een nieuwe ontwikkeling aan de gang is. Daarnaast bezoek ik regelmatig de achtergrond informatie van de belangrijkste zoekmachines (Google, Bing) om gade te slaan of er belangrijke veranderingen zijn op SEO gebied. Ook bezoek ik regelmatig gerelateerde forums. Daar worden vaak interessante discussies gevoerd en participeer daarin ook mee. Tenslotte ben ik een senior member en mede adviseur van een van de meest professionele online training schools van Amerika. Mijn kennis wordt mede dagelijks aangevuld vanuit deze community.

 

Ook weet ik mijn weg op het Internet als ik iets nodig heb of iets wil weten.

Kortom, voor mij is het Internet een continue leerschool met een legio aan informatie. Deze passie is niet voor iedereen weggelegd en je moet er ook de tijd voor nemen. Maar voor mij blijft het Internet een boeiend medium wat steeds meer vanzelfsprekend een plaats krijgt in onze dagelijkse levensstijl. Denk maar aan Facebook en Twitter.

Zonder arrogant over te willen komen kan ik zeggen dat ik aardig kan meekomen met de ‘grote jongens’ aan de overkant van de plas. Daar wordt vrijwel alles uitgevonden op het gebied van nieuwe inzichten in SEO. Nederland is voor mij slechts een ‘volger’ op dit gebied en loopt vaak nog behoorlijk achter. Soms verbaas ik mij over de aanwezige Nederlandse websites die er soms treurig bij staan.

 

Het mooie is echter wel dat alle informatie (inclusief tools en bijvoorbeeld video tutorials) die ik in deze website heb gestopt vrijwel allemaal gratis is te vinden op het web. Het ‘bedrijven’ van (organische) SEO (als ik het zo mag noemen) is in principe gratis, maar kost wel tijd en zelfdiscipline. Dit geldt natuurlijk niet voor de betaalde advertenties, maar om met uw website op pagina één van Google te komen, hoef je theoretisch gezien geen cent (aan reclame of Marketing bureaus) voor te betalen. Wel dien je bepaalde richtlijnen te volgen (en ook te begrijpen hoe ze toe te passen) en bereidt zijn tijd te investeren en geduld op te brengen.

 

Een paar jaar geleden heb ik voor het Engelstalige publiek een website gelanceerd met als domeinnaam www.seovoices.com (de engelstalige voorloper van deze website). Deze site is een guide over de basis van SEO en SEM. In Maart 2008 heb ik een site gelanceerd over alles wat verkeerd kan gaan met website ontwerp en website optimalisatie. De naam van de site is: SEO Nightmares. De naam zegt al genoeg 😉

 

Verder heb ik nog een aantal andere specifieke niche websites en een aantal websites die ik voor derden gebouwd heb en het ook aardig goed doen in de zoekmachines.

 

Overigens is web ontwerper  niet mijn primaire beroep. Ik ben Business Consultant bij een Nederlandse (groene) luchtvaartmaatschappij, weliswaar gericht op online e-commerce toepassingen.