Interactieve SEO Infographic.

Met deze interactieve SEO en webontwerp infographic kunt u per item (volg de pijlen) in het kort lezen wat de diverse items inhouden. Klik op een item (blauw vlak met tekst) en links komt dan een beschrijving.

De geboorte van een website

Klik op een onderwerp rechts in het plaatje om meer uitleg te krijgen.

De geboorte van een website
Businessplan Kies het juiste platform Sleutelwoord analyse Steel van uw concurrenten Doneinnaam website structuur website ontwerp website content Test uw website De launch van de website Links opbouwen Biedt de website aan bij zoekmachines website promotie Social media

Businessplan

De meest kritische vraag die u uzelf moet stellen is "Waarom wil ik een website". En hoe kan ik anders dan mijn concurrenten zijn. Als dat eenmaal helder en uitgewerkt is, is de "Hoe vraag" vrij simpel geworden.

En de belangrijkste kwaliteit die u moet bezitten om dit voor elkaar te krijgen, boven vaardigheden, kennis of ervaring, is "passie, tijd en discipline"!

Kies het juiste platform

Het is essentieel van belang dat u het juiste platform kiest waarmee u uw website wil(t) (laten) bouwen!

Een grote onderneming laat dit simpelweg geheel uitbesteden, omdat zij daar immers geld voor hebben. Maar een MKB'er, ZZP'er of vereniging heeft dat kapitaal niet en wil bovendien zo veel mogelijk onafhankelijk zijn van derden. Met name voor het beheren van de content, wat u uiteraard zelf wilt kunnen doen. Inclusief kleine aanpassingen in een bestaande website.

"Dan valt de keuze al gauw op het platform: WordPress, wat momenteel het meest populaire CMS (Content Management System) van de wereld is. Bovendien heb je geen diepgaande technische of programmeeur kennis nodig om al een aardige website met WordPress op te zetten. Bovendien is WordPress geheel gratis, zonder vervelende reclame en zit bovendien in de Cloud. Dus u hoeft geen lastige installaties op uw eigen PC te doen.

Sleutelwoord analyse

Sleutelwoorden (EN: Keywords) zijn de belangrijkste content items die u binnen uw gehele website moet doorvoeren. Dit is de enige manier voor de zoekmachines om u te kunnen vinden, maar belangrijker, om uw site te beoordelen op relevantie, betrouwbaarheid en uniekheid. Op basis daarvan zal de zoekmachine bepalen hoe hoog uw pagina's in de zoekmachines komen op basis wat de 'zoeker' intoetst en in hoeverre uw site een hogere positie zou moeten hebben dan uw concurrent.

Om dit goed voor elkaar te krijgen is een zoekwoorden analyse, een van de belangrijkste acties om een zoekmachine- en mens vriendelijke website te bouwen.

Lees hier meer over in onze tutorial: sleutelwoord analyse

Steel van uw concurrenten

Om uw eigen sleutelwoorden te kunnen bepalen is het belangrijk om te weten welke sleutelwoorden uw concurrenten gebruiken.

Dit doet u door uw gewenste zoekwoorden toe te passen in Google/Bing en te kijken welke websites in de eerste 10 van de zoekresultaten komen. Vervolgens opent u de link in de zoekresultaten en kijkt op welke pagina u terecht komt en beoordeel deze pagina. De kunst is nu om op basis van de door u gebruikte sleutelwoorden er voor te zorgen dat uw website in de eerste 10 resultaten terecht komen, dit noemen we het wegkapen van sleutelwoorden van de concurrent en is absoluut niet strafbaar! (zolang u maar geen content kopieert) Dat is tenslotte de kunst van SEO.

Beoordeel o.a. de titel, de omschrijving, de intro tekst en het gehele artikel en zoek op welke plekken uw concurrent deze zoekwoorden gebruikt. Nu is het de kunst (maar zeker niet onmogelijk) om de pagina die u heeft opgezet zo te optimaliseren dat het gebruik van sleutelwoorden en de kwaliteit van de content zelf er beter uitziet dan die van uw concurrent. Op deze manier kunt u er voor zorgen dat uw pagina hoger komt dan die van uw concurrent.

Doneinnaam

Voordat u een website heeft, moet u eerst een domeinnaam hebben. De domeinnaam is de 'naam' die getoond word in de adresbar van uw browser.

De domeinnaam bestaat uit 3 delen (3 levels)

  1. Het 'First Level Domain' is dan: 'www.'
  2. Het 'Second Level Domain' is dan 'jouw-eigen-domein'
  3. Het 'Top Level Domain' is dan '.nl'

De meeste website eigenaren gebruiken .NL als TLD (maar u mag uiteraard ook .com, .org, .net etc. kiezen).

Het belangrijkste is wat u als 'naam' kiest.  U heeft 2 keuzes, of u heeft een sterk merknaam (zoals BMW.DE, DETELEGRAAF.NL, VPRO.NL, TRANSAVIA.COM, etc.) of u gebruikt een sleutelwoord combinatie die direct in relatie staat tot de inhoud of functie van uw website. Gebruik geen streepjes, dus niet: schildersbedrijf-jansen.nl, maar schildersbedrijfjansen.nl.

Bent u mede afhankelijk van lokale business, dan mag u ook uw plaatsnaam gebruiken, b.v.: stukadoorbeverwijk.nl. U dat in het laatste voorbeeld 2 belangrijke sleutelwoorden zitten:  "stukadoor" en "beverwijk".

Maar maak geen hele lange domeinnamen, want het moet ook onthouden kunnen worden door een 'mens'.

Als uw naar mijn domeinnaam kijkt, zitten daar ook meerdere sleutelwoord combinaties: "seowebontwerp" heeft als mogelijke sleutelwoorden: SEO, webontwerp, 'seo webontwerp'.

Lees meer op onze tutorial: De domeinnaam

website structuur

"Het ontwerpen van een website is als het ontwerpen van een keuken - je moet uitzoeken welke functies en mogelijkheden je nodig hebt en hoe je ze gaat gebruiken voordat je het ontwerp van je lay-out maakt zoals het plaatsen van apparatuur, stekkers, het selecteren van tegels, gordijnen en werkbladen."

Goed webdesign is een gedegen site architectuur op basis van doelstellingen van de site en de doelgroep. De deliverables van deze fase zijn:

  1. Content Outline
  2. Site Diagram
  3. Page Description Diagrams
  4. Wireframes

Deze vier deliverables zijn afhankelijk van elkaar en moeten achtereenvolgens worden voltooid.

Lees hier meer in detail over in onze site structuur tutorial

website ontwerp

Het website ontwerp is de belangrijkste stap die u voor uw bezoeker/klant maakt. Het moet er in ieder geval gelikt uitzien en een uitstraling die past bij uw bedrijf/vereniging of club.

Daarbij is ook het kleurgebruik, de lettertypes, de algehele look & feel van groot belang. Het moet in ieder geval geen 'feest' site worden, want dan is de bezoeker al weer gauw verdwenen. Overzichtelijk, met maximaal 2 tot 3 verschillende kleurengebruik, goed leesbare (voornamelijk de grootte) letter fonts. Functioneel gebruik van tekst, gecombineerd met plaatjes/foto's en/of een video, moeten uw site tot een prettige aanblik zorgen.

Dit realiseert u voornamelijk met de belangrijkste pagina van uw website en dat is de homepage. Zorg er voor dat wanneer de bezoeker op uw homepage komt, hij/zij direct kan zien 'waar' hij/zij terecht is gekomen. Dit gebeurt in de eerste fracties van seconden. Als de bezoeker eerst moet lezen of scannen waar uw site over gaat, is het al meteen mis.

En bovendien moet uw site leesbaar zijn op alle soorten apparaten: PC, tablet en smartphone. Dat houdt in dat uw web design zogenaamd 'responsive' moet zijn, wat inhoud dat uw website pagina's zich automatisch aanpassen aan het scherm waarmee de bezoeker uw website bezoekt.

Lees hier meer over de tutorial: web design

website content

Het schrijven van web content (de daadwerkelijk teksten) behoeft een belangrijke aandacht. Dat is logisch, want de bezoeker leest (of scant) als eerste de tekst op uw site als hij/zij daar belandt.

Daarom is het van groot belang dat ten eerste de tekst ook 'leesbaar' is. Met leesbaar wordt bedoelt dat u gebruik maakt van het Nederlands wat iedereen kan begrijpen, van laag tot hoog geschoolden. Als u toevallig een notariskantoor bent en de notaris zelf gaat de web teksten schrijven, dan garandeer ik u dat niemand daar iets van begrijpt (met alle respect voor een notaris).

Ook de hoeveelheid tekst is van belang, grote tekst blokken maken het lezen moeilijk en duurt te lang voor de bezoeker, deze zal daarom snel weer verdwijnen. Maar het is ook weer belangrijk dat uw sleutelwoorden verwerkt zijn in uw tekst, in titels, in headers en sub headers, maar ook de meta tags achter een plaatje of foto is van groot belang.

Kortom, schrijven kan (bijna) iedereen en lezen ook, maar schrijven voor het web, op zo'n manier dat het de aandacht van de bezoeker vasthoudt, is een skill die iemand moet bezitten.

Heeft u niet iemand in huis die dat goed kan, overweeg dan b.v. een stagiair Communicatie of  journalistiek in huis te nemen, deze studenten zijn vrij goedkoop, maar hebben wel de juiste studie en kennis van schrijven.

Lees ook onze tutorial over de content van de website.

Test uw website

Voordat uw website in de lucht gaat is het uiteraard van belang dat alles technisch en functioneel werkt. Daarom moet u uw website zeer goed (laten) testen of er iets is wat niet goed is.

Een website met fouten is simpelweg zelfmoord, zowel voor de bezoeker als voor de zoekmachines.

Laat in ieder geval niet de bouwer van uw website testen, maar laat dit doen door anderen. Ook is het belangrijk het gebruikersgemak (user experience) te testen, door 2 of 3 mensen (mag familie, vrienden of kennissen zijn) met 3 of 4 opdrachten uw website te beoordelen. De feedback die u van hen zal krijgen zal verbazend zijn (goh, daar had ik niet aan gedacht) omdat zij tenslotte de 'bezoeker' imiteren.

Doe in ieder geval dit:

  • Test met verschillende browsers (Chrome, Edge, Firefox, Safari)
  • Test met verschillende apparaten (PC, Tablet, Smartphone)
  • Test of de sleutelwoorden goed gepositioneerd zijn
  • Naast de look & Feels is het voor de gebruiker ook belangrijk hoe iets werkt (wat moet ik deon), test daarop!
  • Controleer of alle links goed werken
  • Heel belangrijk, test de laadsnelheid van al je pagina's

Binnenkort zal ik een post uitweiden aan het testen (en her testen) van een website.

Ook bij onze gratis tools pagina zullen daat verschillende (gratis) test tools komen.

Biedt de website aan bij zoekmachines

Uiteraard is het belangrijk dat de zoekmachines van het bestaan van uw website weten. Dit kunt u versnellen door uw site aan te bieden bij in ieder geval Google en Bing.

Met een Google account (gratis) en een Bing (Microsoft) account  (ook gratis) kunt u dit gratis regelen.

Bij Google doet u dat met Search Console (voorheen Webmaster tool) en kunt u hier benaderen: Google Search Console

Bij Bing doet u dat met Bing Webmaster Tool.

Met beide tools kunt u meerdere inzichten krijgen hoe uw website het doet binnen de zoekmachines en bevat zeer relevante informatie.

Ook adviseer ik gebruik te maken van Google Analytics, ook deze tool is gratis en geeft in detail weer wie, vanwaar en hoe vaak men uw site bezoekt en op welk pagina ze terechtkomen. Met deze informatie kunt u uw uw website beter 'tweaken' om nog betere resultaten te kunnen behalen.

website promotie

U kunt zelf veel doen om uw pas gelanceerde website te promoten op verschillende Internet locaties en/of platforms.

Plaats op de Facebook pagina's (en uw eigen FB account uiteraard) van uw familieleden of vrienden dat u net een nieuwe website hebt gelanceerd, met uiteraard een link naar uw website. Schrijf wel een korte toelichting wat uw website inhoudt en wat men er mee kan doen.

  • Biedt uw website aan bij verschillende online bedrijven gidsen, met name de lokale gidsen bij u in de buurt.
  • Zoek uw bedrijf, vereniging, club op met Google door uw adres in te voeren. Vaak staat daar al een Google maps overzichtje met naam van uw bedrijf, maar is de website nog niet vermeld, doe dat dan direct.
  • Heeft uw een LinkedIn account (zo niet, maak er een aan) en plaats daar een bericht over uw nieuwe website.
  • Heeft u al een klanten of ledenbestand, mail deze dan met een opgestelde nieuwsbrief waarin u vermeld dat u een (nieuwe) website heeft.

Social media

Naast uw website en eventuele inkomende links is social media ook een belangrijk bron van inkomende bezoekers naar uw website.  En het is (alweer) nog gratis ook!

Maak in ieder geval een Facebook Pagina (met de nadruk op pagina en niet dus de standaard FB chat stream). Op deze pagina kunt uw ook uw website promoten met allerlei informatie en natuurlijk zorgt u er voor dat er vanuit deze FB pagina links naar uw website gaan. Tevens spreekt u een grote massa mensen aan die wellicht u pagina gaan liken of reacties gaan geven en dit is ook voeding voor de populariteit van uw business en dus ook voor uw website.

Ook kunt u een YouTube kanaal maken waarin u diverse video's plaatst, bijvoorbeeld adviezen, tips, instructies e.d. zodat u ook populair wordt op YouTube met uiteraard links naar uw website.

Tenslotte kunt overwegen om een Instagram pagina te maken met foto's van uw product(en). Bent u een schilder of Timmerman maak dan handig gebruik van Instagram van de schilder projecten die u gedaan heeft.