Betaalde SEO methodieken

Betaalde SEO methodieken

Wanneer u kort geleden een website gelanceerd heeft (of binnenkort wilt doen), zal het een tijd duren voordat deze op organische wijze in de zoekmachines getoond zal worden.

Het indexen van de pagina's zal redelijk snel gaan, maar er zal eerst een soort ' trust'  rondom uw site opgebouwd worden voordat deze als een gesettelde site door SE's wordt gezien.

Met name bedrijven met een ruim budget voor webmarketing, zullen daarom gebruik gaan maken van betaalde SEO en SEM diensten.

Men zal het hele SEO gebeuren dan uitbesteden aan externe bedrijven die (volgens eigen zeggen) daar veel verstand van hebben. Natuurlijk zijn er bedrijven die inderdaad de juiste adviezen weten te geven, maar er zijn helaas ook veel die net zoveel weten als u (nadat u mijn gehele website heeft doorgenomen) en ik, maar daar wel veel geld voor vragen en soms ook nog eens dubieuze methodieken gebruiken om uw site zo snel mogelijk ergens bovenaan de zoekmachines te laten komen.

 

Alstublieft, wees daar heel voorzichtig in. Er worden heel veel 'sprookjes'  verteld in de wereld van SEO. Zoals een #1 of top rankings in Google.

Ik kan u één ding garanderen en dat is dat niemand kan garanderen dat u organisch een #1 positie in de zoekmachines kan krijgen!

En helemaal niet wanneer de topic van uw website in een populaire niche thuishoort.

Maar ik geef toe, als u toevallig "computers met ingebouwde flesopener" verkoopt,  zal u vrij snel bovenaan kunnen komen 🙂
Kijkt u maar eens naar het resultaat als u dit zoekargument (inclusief de haakjes)  in Google intoetst, er zal maar een resultaat zijn en dat is deze site!

Ik adviseer u ook eens de mening van Google hierover te lezen.

 

Maar wilt u toch de expertise van een professioneel SEO bedrijf inhuren, houdt u dan rekening met tarieven van honderden tot duizenden euro's per maand!

Ook het gebruik van zogenaamde softwarepakketten die het SEO werk voor u kunnen doen, dient u kritisch te beoordelen. Met name Google houdt er niet van dat webpagina's door kunstmatige SEO hulpmiddelen worden geoptimaliseerd.

Het gebruik van diverse handige SEO controle programma's kunnen daarentegen wel handig zijn. Bezoek hiervoor onze gratis SEO tools pagina.

 

Maar er zijn wel andere nuttige en betaalbare diensten, zoals uw site via advertenties hoog in de zoekmachine te laten komen gebaseerd op door de webeigenaar aangegeven sleutelwoorden. Het advertentie programma van Google, Adwords genaamd, is een zeer populaire advertentie programma die door velen gebruikt worden, ook voor de kleinere portemonnee.

In deze topic zal ik kort uitleggen over hoe Adwords werkt en wat het kan doen voor uw (nieuwe) website.

  

Google Adwords een korte uitleg

  • Wat is Google Adwords:
    Dit zijn die kleine advertenties die rechts of bovenaan op de pagina staan op de Google's zoekpagina. De advertenties die er staan hebben een relatie met de door de bezoeker ingegeven zoek opdrachten (sleutelwoorden). Deze Google Ads kunnen ook getoond worden op andere websites. Dit wordt bepaald door de eigenaar van een andere website als die gebruik maakt van het Google Adsense programma.
    google_adwords

  • Wat heb ik er aan?
    Wanneer u op een snelle wijze op pagina 1 of 2 wilt komen van Google (aan de rechter kant dus), kunt u dat bereiken door gebruik te maken van betaalde advertenties. U kunt meerdere advertentie teksten opgeven en u kunt zelf aangeven (per sleutelwoord) op welke pagina (landingpage) een bezoeker dan terechtkomt.

  • Hoe werkt het?
    Wanneer u zich heeft opgegeven voor een Adwords account, kunt u direct aan de slag. Advertenties verschijnen op basis van sleutelwoorden. U dient dus eerst een keyword lijst samen te stellen die direct in relatie staan met uw diensten of producten. Hoe hoger de competitie van een sleutelwoord(combinatie) hoe hoger de klikprijs van dat sleutelwoord. De klikprijs is de prijs die u moet betalen als iemand op uw advertentie klikt (en daarmee op uw website/pagina terechtkomt). U kunt in uw Adword account zelf bepalen of uw advertentie alleen op de zoekpagina's getoond wordt of ook/en op websites die Adsense gebruiken.

  • Kosten:
    Dit hangt geheel van u af. Het is wel zo, hoe populairder (grote competitie) de keywords zijn die u wilt gebruiken, hoe duurder het wordt. Maar het Adwords programma biedt u de mogelijkheid een indruk te geven wat het u per dag zou kunnen kosten. Dit kunt u zelf verder tunen tot een maandbedrag wat binnen uw budget zit.
    Ook kunt u gebruik maken van de optie " budget optimization" wat inhoudt dat u een vast bedrag per maand vaststelt (b.v. 300 euro) en u aan Adwords overlaat hoe dit bedrag evenredig verdeed wordt. Dit is een uitstekende keuze om met name in het begin, niet voor onaangename financiële verrassingen te komen staan.

Uiteraard is het belangrijk dat u eerst een keyword research doet (een lijst samenstellen van veel gebruikte sleutelwoorden die in directe relatie staan tot uw dienstverlening of product). Adwords heeft daar ook een tool voor die u daarbij kan helpen.

Verder is het belangrijk dat u zich ook (gratis) opgeeft voor Google's Analytics programma. Met deze tool kunt u in detail bekijken hoe uw website het doet op het Internet. Zowel statistiek informatie over organische zoekresultaten alsmede de PPC (Pay Per Click) resultaten.