Door middel van (binnenkomende) links kunnen de SE’s de populariteit van een website bepalen. Maar ook vertrouwen, ‘spam’ en autoriteit worden door links gemeten. Hoe hoger de SE ‘waarde’ van een link, hoe hoger uw website gerangschikt wordt.

Link building

Er zijn heel veel verschillende soorten links. Links naar je website toe geven aan dat jouw site belangrijk is, dat het ergens over gaat. Het is een soort stem op jouw site.

Nou zijn er goede en foute links, belangrijke links en waardeloze links. Links met autoriteit, links die je omhoog doen gaan in de zoekmachine resultaten en links die je vermelding in de ban zullen doen.

Het opbouwen van links naar je website toe is een geduldig en zorgvuldig werkje. Allereerst wat uitleg over de verschillende soorten links die er zijn.

We beginnen de lijst met:

Links met autoriteit (Authority links)

Links met autoriteit zijn links van bronnen zoals:

  • reviews
  • referenties
  • aanbevelingen van experts binnen de branche
  • nieuwsartikelen
  • geloofwaardige informatie van buitenaf geschreven door individuen over de website

Hoe krijg je die: zorg eerst dat je website geïndexeerd is in de zoekmachines. En plaats berichten over je website op social media.

Waar moet je naar zoeken:

Vervolgens kan je via nieuwsbrieven, of publicaties van anderen (reviews) over jouw site meer ‘stemmen’ krijgen. Je zou een (lokale) journalist kunnen verzoeken iets over jouw website te schrijven. Of klanten/leden (van een club) verzoeken reviews te schrijven. Dit soort reviews mogen ook op social media komen, zolang men dan wel naar jouw site linkt.

Adresboek links (Directory links)

Hoe krijg je die: betalen !

Waar moet je naar zoeken: kijk naar bijvoorbeeld de telefoongids of een andere websites waar mensen zoeken naar informatie.

Verkoop je pizza’s dan is een betaalde vermelding op Thuisbezorgd.nl een must. En als makelaar moet je zo ongeveer wel op Funda en Jaap staan. Natuurlijk moet je dit niet overdrijven. Plaats zo af en toe een betaalde vermelding, 1 per kwartaal bijvoorbeeld. Want koop je voor 100.000 euro ineens tientallen inkomende links, dan zijn ze niets waard en kan een zoekmachine je zelfs een penalty geven.

Uitwisselen van Links (Reciprocal links)

Hoe krijg je die: Maak vrienden op internet.

Waar moet je naar zoeken: wissel links uit met website’s die iets toevoegen aan jouw site.

Ben je dus een makelaar, wissel dan een link uit met een bevriende verhuizer. Dat sluit aan bij jouw product of dienst. Zo kan je ongeveer 10% van je inkomende links op deze manier verkrijgen. En ook hiervoor geldt weer dat de groei rustig moet gaan. Val niet je vrienden lastig met link uitwisselingsvragen, al helemaal niet als je in dit voorbeeld als makelaar je vriend met een kapsalon gaat vragen. Blijf in je eigen branche.

ROS links (Run of site links)

Hoe krijg je die: kopen, maar liever niet.

Waar moet je naar zoeken: jaren geleden ontdekte men dat inkomende links belangrijk waren in de ranking bij de zoekmachines.

Dus gingen handige sitebouwers aan de slag met link-pagina’s. Ze maakten van die pagina een kopie, en nog een kopie en nog een. En dus kon je voor een paar honderd Euro duizenden inkomende links kopen. Maar ja, dat mag niet (van onder andere Google, Yahoo en toen nog Live – nu Bing) en dus kregen deze mensen een penalty. Bedrijven zoals FBTO en BMW zijn ooit slachtoffer geworden van verkeerd advies en/of blackhat SEO technieken waardoor ze weken en soms maanden onvindbaar waren. Je kunt dus 20duizend inkomende links kopen maar liever niet!

Inkomende link (One way link)

Hoe krijg je die: zorg dat je bekend wordt. Email, blog, facebook, LinkedIn, Instagram, bied iets (gratis) aan.

Waar moet je naar zoeken: website’s die over het zelfde onderwerp gaan en bijvoorbeeld mensen die invloed hebben in een markt.

Als jouw restaurant een goede beoordeling krijgt op een recensie-website dan sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap. Een goede recensie en een inkomende link. En vergeet niet om iemand die iets over jouw bedrijf of website schrijft even te bedanken. Ook al is het negatieve kritiek kan je toch van zo’n klacht een kans maken.

Overheid links (.Edu & .Gov links)

Hoe krijg je die: goed zoeken, contact leggen en weer moeite doen.

Waar moet je naar zoeken: zoek in jouw branche of vakgebied.

Misschien ben je al gastdocent op een universiteit of werk je als consultant voor de overheid. Je bouwt dan autoriteit op, je bent een expert op een bepaald gebied. Scholen, universiteiten en overheidswebsite ‘s hebben een hogere waarde als inkomende link. Dit soort sites zijn over het algemeen betrouwbaarder en van hogere kwaliteit, maar wel moeilijk verkrijgbaar.

Nieuws Links (Radio, TV & of kranten links)

Hoe krijg je die: er voor betalen, of zoek een journalist.

Waar moet je naar zoeken: zoek iemand die op zoek is naar een verhaal, een nieuws item.

Misschien heb jij wel een nieuwe uitvinding of ben je woordvoerder voor een bepaalde groep. Begin bij het lokale nieuws en werk je op naar RTL en NOS. Je bent geen goeroe in 1 nacht! En hou er rekening mee dat als je met je hoofd op TV komt er mensen je zullen afbranden. Dit zijn eigenlijk altijd erg zielige concurrenten of rancuneuze ex-werknemers. Dus je moet wel tegen een stootje kunnen. Maar het effect van jouw website op TV of in de krant is enorm. En heb je te weinig nieuwswaarde, onderhandel dan over een advertorial. Een betaalde advertentie die lijkt op een journalistiek stuk.

Pers bericht link (Press release links)

Hoe krijg je die: zoek websites zoals het ANP die een pers bericht dienst aanbieden.

Waar moet je naar zoeken: PR.com en PRWeb.com zijn internationale voorbeelden waar je bijvoorbeeld je nieuwste killer Smartphone of iPhone applicatie kan promoten.

Met weer een link naar naar jouw site. Of denk een stuk kleiner: jouw nieuwe bezorgservice in de e-nieuwsbrief van de lokale krant. Alle kleine beetjes helpen, ook bij link building.

Columnist (bio links)

Hoe krijg je die: schrijf als columnist artikelen voor kranten of weblogs.

Waar moet je naar zoeken: ben je financieel expert met verstand van de beurs, dan kan je misschien aan de slag bij de financiële Telegraaf als gastschrijver.

En onder ieder stukje dat je schrijft staat dan weer jouw naam met een link naar jouw website. Op die manier bereik je 2 dingen tegelijk: je bent expert (autoriteit) op een gebied en door de artikelen die je schrijft bouw je autoriteit op. En je krijgt een organische inkomende link. In ruil voor jouw opinie of bijdrage krijg je een kwaliteits-link terug.

Link vanaf een forum (Comment Links)

Hoe krijg je die: meld je aan bij andere forums en lever een bijdrage. Vaak!

Waar moet je naar zoeken: Zoek naar forums die niet de NoFollow tag gebruiken.

Dat is zonde van de moeite. En gedraag je! Geef echte antwoorden op vragen zodat mensen er wat aan hebben. Dus niet gaan spammen met een linkje naar je website. Dan krijg je vanzelf een blokkade of ban. Zoek via een zoekmachine naar jouw branche, jouw kennisgebied in combinatie met het woord forum. Lees eerst een paar weken mee wat zoals de vragen en antwoorden zijn. Ook deze links zijn niet van hele grote waarde maar alles helpt!

Zoek de juiste balans. Besteed bijvoorbeeld iedere week 1 uur aan linkbuilding. Bouw het rustig en organisch op. Val niemand lastig en stuur geen standaard mailtjes naar 100 mensen. “Ik zag uw website en dacht dat mijn link een aanvulling is”. Doe dat dus niet! Doe moeite, zoek uit wie de beheerder van de site is, bel ze eens. Dat is weer eens wat persoonlijker dan een spam-mailtje met het zoveelste link verzoek.

Met dank aan: www.metatags.nl

Betaalde links

Hoe krijg je die: Maak een Google Ads (voorheen Adwords) account aan

Google Ads is een advertentie dienst van Google. Hiermee kan je meerdere advertenties opstellen met de sleutelwoorden die dan naar jouw site verwijzen. Wanneer iemand dan jouw sleutelwoorden intoetst komt jouw advertentie (vrijwel) bovenaan de zoekresultaten te staan. Hoe meer je betaalt voor een klik, hoe hoger je komt te staan. Jij betaalt niet voor je zichtbaarheid, maar wanneer iemand op jouw (betaalde) link klikt betaal je de prijs, die je zelf hebt ingesteld. Dit varieert van een aantal Euro centen tot Euro’s per klik.

Ook kan je met advertentie banners werken, maar die zijn duurder. Je ziet deze banners ook op deze site en vele ander sites, zoals NU.nl etc.

Google Ads is een goede manier om een geheel nieuwe website al een zekere exposure te geven, totdat jouw site een zekere autoriteit hebt opgebouwd kan je eventueel je Google Ads campagne of verlagen of (tijdelijk) stopzetten.

Foute links die je moet vermijden

Natuurlijk zijn er ook links die je liever niet wilt hebben als inkomende links. Dat zijn links van bronnen die in feite niets te maken hebben met de main topic van jouw website.

Vermijd dus om link verzoeken van sites die niets met jouw topic of product te maken hebben te honoreren.

Vermijd betaalde links van goedkope SEO (online marketing) bedrijven.

Er zijn legio bedrijven die jouw beloven (voor geld) om hoog in de zoekmachines te komen. Dit soort bedrijven maken vaak gebruik van zogenaamde PBN’s. PBN staat voor Private Blog Network. Dit “netwerk” bestaat uit blogs van één partij die deze blogs voornamelijk gebruiken om links voor hun klanten aan te kunnen leggen. Deze links zijn meestal nutteloos en worden door Google ook gezien als zogenaamde ‘linkfarms’.
Wellicht dat er enkele PBN’s zijn die misschien wel kunnen bijdragen aan inkomende links, maar mijn advies is vooral iet doen!

Je kan beter 1 link van een gerenommeerde bron krijgen dan 100 links van een nietszeggende blog post.

 

Een gouden regel om te onthouden is deze:

Wanneer een online SEO of marketing organisatie zegt dat zij je een #1 ranking gegarandeerd kunnen geven, dan is dat absoluut onmogelijk en niet waar. Niemand kan jou een #1 ranking garanderen op basis van jouw populaire sleutelwoorden!

Let wel: ze kunnen jou wel een #1 ranking garanderen als ze een zeer vreemde sleutelwoordcombinatie kiezen, zoals b.v.: “linkshandige accountant” De vraag is natuurlijk welke website bezoeker gebruikt deze combinatie?