De website orbit

weborbitgrootWaarschijnlijk heeft u het al eerder gelezen op onze website, maar ik herhaal het nog maar een keer: een website onderhouden gaat niet vanzelf en is een doorlopend proces.

Wanneer u een website wilt hebben die goed gevonden kan worden op het web, dan varieert de tijd dat u daarmee bezig bent (afhankelijk van het type website en de omvang) van enkele uren per week tot een dagtaak.

Schrik niet van dat laatste (dagtaak) want dat is alleen weggelegd voor bedrijven die qua product verkoop volledig afhankelijk zijn van een website.

Maar heeft u een MKB of een eenmansbedrijf of vereniging, dan dient u toch echt een paar uur per week aan uw website te besteden, als u natuurlijk wilt dat uw site goed gevonden wordt.

Het kan zelfs zo zijn dat u alle bovenstaande functies in de website ‘orbit’ (de functies die continue rondom een website draaien) in uw eentje moet uitvoeren. Bij grote bedrijven hebben ze daar aparte en vaak ook meerdere functionarissen voor, of men besteedt bepaalde diensten in zijn geheel uit aan een extern specialistisch bureau.

Wat houden deze web functies in:

De Webontwikkelaar:

De naam zegt het al, dit is de persoon die uw website ontwikkelt (populair gezegd: bouwt). Vaak is dit nog gescheiden in een webontwikkelaar (die de programmacode schrijft) en de webdesigner (of webontwerper) die de opmaak en look & feel (de grafische opmaak) aan een website geeft. De web ontwikkelaar is, door de vaak wisselende wensen en veranderende functies van een website, continue bezig deze aan te passen en te optimaliseren.

De Webmaster (tegenwoordig: Product owner):

De definitie van een Webmaster is (wereldwijd gezien) nogal vaag en vandaag de dag ook een beetje klassiek. Bij het ene bedrijf is het de persoon die email reacties op een website behandelt en beantwoord en bij de ander is het degene die de totale verantwoording heeft over het ‘live’ houden van de website, inclusief het computer (web) server park. Soms is het ook degene die de web ontwikkelaars aanstuurt. In ieder geval heeft de Webmaster een duidelijke beheersfunctie rondom een website.
In de tegenwoordige Agile wereld noemen we deze functie meestal: Product Owner.

De content editor:

Content editors zijn verantwoordelijk voor het onderzoeken, proeflezen en publiceren van zowel traditionele als online media. Ze analyseren lezersgegevens en ontwikkelen contentstrategieën om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Content editors controleren artikelen ook op feiten en zorgen voor het gebruik van de juiste spelling, grammatica en syntaxis in de output.

De SEO specialist:

De SEO specialist zorgt ervoor dat de website in de zoekmachines goed gevonden blijft worden op basis van organische zoekopdrachten. De middelen die deze functionaris daarvoor gebruikt zijn o.a. pagina optimalisatie (analyse van het gebruik van relevante sleutelwoorden in de content), linkbuilding, keyword analyses, website analyse (bezoekers statistieken), directory (web gids) aanmeldingen en ga zo maar door.  Het werk van een SEO specialist houdt in principe nooit op en is dus een continue proces. Kortom de SEO specialist heeft de verantwoordelijkheid dat de website goed gevonden wordt (en blijft ) in de zoekmachines en diverse web gidsen, alsmede als link op andere (gerelateerde) websites.

De SEM specialist:

De SEM (Search Engine Marketing) specialist houdt zich bezig met het commerciële gedeelte van de website. De naam zegt het al, hij ‘market’ de website. Deze functionaris heeft (bij grote bedrijven) dan ook vaak een grote zak met geld, want webmarketing is niet goedkoop. Dit persoon moet er voor zorgen dat (ten opzichte van concurrenten) zijn website altijd bovenaan staat (via advertenties) altijd meer opvalt dan de concurrent en gebruikt daar alle middelen voor, zoals:

Nieuwsbrieven, emailcampagnes, online marketing (advertenties op het web), offline marketing (kranten, tijdschriften, stadsbussen, abri’s, billboards, radio, TV, etc.), virale marketing (mond op mond reclame), etc.

Ook de SEM specialist heeft een continue job, dit werk houdt ook nooit op en iedere keer moet hij weer nieuwe Marketing campagnes verzinnen omdat de Marketing (methodes) van vandaag morgen al weer oud kan zijn (met name op het web).

De crawler (of spider):

Wanneer uw website (of een pagina) eenmaal is geïndexeerd in een zoekmachine, dan komt een spider (van die specifieke zoekmachine) ook wel crawler genoemd, regelmatig bij uw website langs om te kijken of er nieuwe of veranderende pagina’s zijn. Hij doet dat door links op uw pagina’s te volgen en ook de content te vergelijken met het web archief van die zoekmachine. Op deze manier worden uw pagina’s, dus ook nieuwe (mits deze gelinkt zijn aan bestaande reeds geïndexeerde pagina’s), geïndexeerd in de zoekmachines. De algoritmes van die zoekmachine bepalen uiteindelijk welk plaatsje (positie) uw webpagina’s krijgen in de zoekmachine. Het is dus van groot belang om regelmatig ‘vers’ voer (lees: nieuwe content) te geven aan deze spiders, want dat vinden ze heerlijk.

Voor alle duidelijkheid: de spider (of crawler) is geen ‘mens’, ook geen dier, maar een computer programma.

De bezoeker/klant:

Ik denk dat ik u niet hoef uit te leggen wie dit is. Maar u kunt zich voorstellen dat u het liefst wil dat deze ‘personen’  heel vaak naar uw website komen. Nou dat kunt u bereiken door bovenstaande functies goed en regelmatig uit te (laten) voeren.