Is uw website gereed om openbaar gemaakt te worden?

Of u nu ‘stilletjes’ of met een gigantische promotie campagne uw website lanceert laat ik hier in het midden. Maar er zijn twee momenten die belangrijk zijn rondom de lancering:

  1. de pre-launch fase
  2. de post-launch fase

Pre-launch fase: het testen van de website

Nadat u tijdens de ontwikkeling allerlei testen, per onderdeel, heeft uitgevoerd komt het moment om een finale test te doen voordat de site live gaat. Ik heb hieronder een checklist samengesteld, die wellicht (afhankelijk van type website) niet geheel compleet is, maar wel minimaal toegepast moet worden voor ieder type website. Alhoewel er vele gratis website test tools te vinden zijn op het web is het aan te bevelen de onderstaande checklist handmatig te doen. Parallel kunt u ook (niet in plaats van) enkele zeer handige tools gebruiken die hun bestaansrecht bewezen hebben, deze heb ik onderaan de checklist genoemd.

 

Post-launch fase

Nadat de website live gelanceerd is, dient u de volgende activiteiten te doen:

  • Houdt een standby team gereed voor bug-controle en herstel
  • Monitoren en analyseer  het gedrag van de website gebruikers via uw Google analytics tool
  • Monitor uw contact emailadres op reacties van gebruikers
  • Monitor uw website met Google Search Console:
    • algehele site problemen
    • niet bestaande pagina’s
    • sleutelwoord gebruik

 

Final pre-launch test checklist

  • Gebruikerstest (user experience)
    Laat de gehele website, door middel van verschillende opdrachten, testen door mensen die een gebruiker simuleren. Noteer alle feedback en pas eventueel noodzakelijk aanpassingen toe. Uw website is gemaakt voor mensen, daarom verdient de feedback van deze mensen de hoogste prioriteit.
  • Web pagina’s
    • test of alle webpagina’s unieke (geen gelijke dus) meta tags (title tag, description tag) hebben
    • test of alle pagina’s voorzien zijn van een analytics script (b.v. van Google analytics, deze is gratis)
    • test of alle externe links inderdaad goed werken (geen 404’s) en of de link correct werken
    • test of alle interne links (links naar uw eigen pagina’s) goed werken (geen 404’s = pagina niet gevonden)
    • test of alle images correct getoond worden
    • test of alle (indien aanwezig) video’s correct weergegeven worden
    • test of er absoluut geen grammaticale of spellingfouten aanwezig zijn
    • Test of de laadtijd per pagina snel genoeg is, vermijd grote foto en/of videobestanden (gemiddeld 2 seconden)
    • test of er geen ernstige HTML fouten aanwezig zijn, deze kunnen de laadtijd van de pagina vertragen, maar ook de leesbaarheid negatief beïnvloeden.
  • Website toonbaarheid
    • test of de website correct getoond wordt in alle gangbare browsers (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera)
    • test of de website naar behoren adaptive is: wordt de site ook leesbaar getoond op een tablet of smartphone
  • Website algemeen
    • test of de navigatie over de gehele website correct werkt
    • test of de website toegankelijk is voor zoekmachines (worden de robots niet geblokkeerd)
    • test of de algehele laadtijd van de pagina’s acceptabel is
    • test of de specifieke functies op uw website correct werken, zoals online formulieren
    • test of de site voor iedereen toegankelijk is, zoals het gebruik van .doc, .pdf, animaties, etc.
    • test of de site  consistent is op functionaliteit, visueel ontwerp en interactie

 

Gratis test tools die het gebruik waard zijn