Wanneer mensen op Google iets willen vinden, gebruiken ze sleutel- of zoekwoorden. Daarom bestaat de basis van een website uit een gedetailleerd sleutelwoordanalyse. Iedere pagina heeft zijn eigen sleutelwoorden. Zij dienen aan te geven waar een webpagina of website over gaat. Sleutelwoorden dienen om de juiste klanten naar de meest relevante webpagina van jouw website te leiden.

Het correct gebruik van sleutelwoorden is ook noodzakelijk om de zoekmachines aan te geven waar jouw website of pagina overgaat. Op basis van relevantie (ingetoetste zoekwoorden versus jouw webpagina) zal Google jouw website/pagina een plaatsje geven in de SERP (Search Engine Result Pages). En iedereen wil graag in de top 10 lijst staan en niet op plekje >200.

Het kiezen en toepassen van de juiste sleutelwoorden vereist dus een gedegen onderzoek en mag absoluut niet onderschat worden als je succes wilt hebben met je website!

sleutelwoord-analyseStel je wilt bezems verkopen:
Als je “bezem” intoetst in Google, zul je zien dat de concurrentie zeer groot is. Met als gevolg dat het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, zal zijn om jouw nieuwe website hoog bovenaan de concurrenten te krijgen. Probeer in dit geval gebruik te maken van specifieke sleutelwoordcombinaties, met name die zoekwoorden die de lijst met concurrenten kleiner zal maken.

Bijvoorbeeld:

  • Roestvrijstalen bezems
  • Onbreekbare bezems
  • Houten bezems
  • Rubber bezems
  • Straat bezems
  • Huishoudelijke bezems
  • Heksen bezems
  • etc.

En gebruik deze sleutelwoorden per pagina, dus niet allemaal op één webpagina plaatsen.

Wanneer je een lokale business hebt is het zinvol om ook de woonplaats er bij te vermelden. De kans is heel groot dat je dan hoger op de rank lijst komt. Als ik in Beverwijk woon en een bezem zoek, dan wil ik geen resultaat zien van een bezemwinkel uit Maastricht

Concurrerende zoekwoorden

Ga vooral eerst bij je concurrenten kijken hoe zij hun zoekwoorden gebruiken. Toets de sleutelwoorden in die jij wilt gebruiken voor je eigen website en kijk welke resultaten Google weergeeft. Onderzoek de eerste 5 websites per zoekwoord combinatie en analyseer waarom zij zo hoog staan. Gebruik vooral de ‘goede’ ideeën van je concurrent, verbeter ze en pas ze toe in jouw website en vermijdt de minder goede dingen die je concurrenten toepassen.

Probeer vooral jezelf te onderscheiden van je concurrenten.

Google zoekwoord analyse

Google heeft een prachtige (gratis) tool om zoekwoorden te analyseren die dagelijks gebruikt worden in hun zoekmachine. Met deze tool kan je zien welke zoekwoorden populair zijn en welke minder. Dit houdt niet in dat minder populaire zoekwoorden niet goed zijn voor je website. Misschien juist wel, omdat deze dan makkelijker naar jouw website zullen leiden dan die van je concurrent.

Om van deze keyword tool gebruik te maken is het aan te bevelen om een (gratis) Goofle Ads account aan te maken bij Google. Deze tool is namelijk onderdeel van je Google Ads account.

Probeer maar eens uit: Google Keyword Planner

Voorbeeld Google Keyword Planner

Op basis van het voorbeeld ‘bezem’ laat Google de volgende resultaten zien:

Google toont varianten die werkelijk gebruikt worden op het zoekwoord: “bezem”.

De lijst is gesorteerd op het aantal globale maandelijkse zoekopdrachten. De competitie kolom geeft aan welke zoekwoorden veel gebruikt woorden door concurrenten.

Je kunt de resultaten opslaan in een Excel, zodat je deze later nog fine tuned. In zo’n Excel bestand geef je per webpagina aan welke sleutelwoorden relevant kunnen zijn op die pagina. Deze methode geeft je dan weer de mogelijkheid om, bijvoorbeeld via Google analytics te zien hoe goed de gebruikte sleutelwoorden scoren op jouw webpagina’s en geven informatie om deze weer te fine tunen.

Sleutelwoord analyse is een continue proces!

Het toepassen van sleutelwoorden op een webpagina

Dit sub hoofdstuk licht toe waar sleutelwoorden gebruikt worden:

  • In de domeinnaam van je website
  • In het logo van de website/bedrijf
  • In de titel van je website
  • In de titel van een webpagina
  • In de naamgeving van een webpagina
  • In de <title tag> van een webpagina (wordt later besproken)
  • In de <description tag> van een webpagina (wordt later besproken)
  • In de Header1 (H1) van een webpagina
  • In de headers H2 en H3 van een webpagina
  • In de tekst content van een webpagina
  • In de bestandsnaam van een foto/plaatje
  • In de ‘titel’ van een foto/plaatje
  • In de ‘alt’ text van een foto/plaatje
  • In de navigatie (menu) van je website
  • In links naar andere pagina’s van je website

Voorbeeld homepage met sleutelwoorden van een site die gaat over het ontwerpen van websites, webontwerp en SEO.

Verkeerde toepassing van sleutelwoorden

Vroeger was het eenvoudig om zoekmachines te manipuleren met het gebruik van sleutelwoorden. Vandaag de dag zijn de zogenaamde ‘robots’ zo slim, dat ze deze technieken herkennen en het tegenovergestelde (dan de website eigenaar wil) als resultaat geeft. Met andere woorden: als je de zoekmachines probeert te manipuleren (of vervuilen) met onzinnig gebruik van zoekwoorden, dan zal Google jouw website ‘straffen’ door deze site als ‘keyword spam’ site aan te merken en jouw site naar onderen te brengen van de Serps. De hele site zou zelfs verbannen kunnen worden uit de zoekmachine als je het te bont maakt.

Verkeerd gebruik van sleutelwoorden:

  • Te veel (kunstmatig) gebruik maken van dezelfde sleutelwoorden op een webpagina (vervuiling)
  • Onzichtbare tekst gebruiken met zoekwoorden (voorgrondkleur is dan hetzelfde als de achtergrond kleur van een tekst).
  • Zoveel gebruik maken van sleutelwoorden dat de tekst vrijwel onleesbaar wordt voor de website bezoeker.
  • Te veel herhaling van dezelfde anchor tekst (= de leesbare tekst van een link) in interne links.
  • Verkeerd gebruik van anchor tekst in links:
    Gebruik geen link als: Klik hier
    Maar gebruik: Informatie over stalen bezems

Voorbeeld correct gebruik van sleutelwoorden

De bestandsnaam van een webpagina
https://www.seowebontwerp.nl/webontwerpinleiding.htm

Leesbare titel (H1) van een webpagina
Introductie voor een webdesign

De title- en description (meta) tag van de titel (voor robots)

title-tags

De Header 2 van een webpagina
U wilt een eigen website

De Header 3 van een webpagina
Zoekmachine optimalisatie

De content van een pagina
….wel dat uw website bezoekers op uw website….

Interne links
Links met sleutelwoord anchor tekst die verwijzen naar andere pagina’s van uw website.