We weten allemaal dat het overgrote deel van web verkeer van de zoekmachines (SE) komt. We weten ook dat sleutelwoorden en links naar uw site de twee dingen zijn die uw ranking in de SE’s beïnvloeden.

Uw sleutelwoorden vertellen de SE’s wat u doet en de inkomende links (inbound links) vertellen de SE’s hoe belangrijk u (uw site) bent. De combinatie bepaalt uw relevantie. En relevantie is wat de SE’s zoeken.

Er is heel veel informatie te vinden over hoe je sleutelwoorden of combinaties moet verwerken in uw HTML tags. Maar dat is slechts de helft van de strijd die u moet leveren. U moet aan deze tags denken alsof het wegwijzers zijn. Zo zien de SE’s ze. Ze kijken naar uw tags en vervolgens naar uw content. Als de sleutelwoorden die in de tags staan niet overeenkomen met de sleutelwoorden in uw content, zal uw site niet geïndexeerd worden voor die sleutelwoorden.

Maar de SE’s houden hier niet op, ze kijken ook hoe vaak de sleutelwoord combinatie in uw content gebruikt is.

Met andere woorden, als u uw voornaamste sleutelwoorden niet in uw website verwerkt, zal u niet voorkomen in de SE resultaten als een potentiële klant zoekt naar deze voornaamste sleutelwoorden.

Maar hoe schrijft u nu sleutelwoordrijke en user-centric content, zonder daarbij de leesbaarheid te compromitteren? Leesbaarheid is heel belangrijk voor uw bezoekers. Tenslotte zijn het de bezoekers die uw product of dienst aanschaffen, niet de zoekmachines.

 

Maar eerst toon ik u de belangrijkste aandachtspunten wanneer u een pagina gaat opzetten (schrijven).

Wat is het doel of functie van een web Pagina

Voordat u begint met schrijven, moet u eerst nadenken over waarom je schrijft en wat je met deze specifieke pagina wilt bereiken.
Web pagina’s kunnen verschillende doelen hebben:

  • U kunt schrijven omdat u mensen wilt overtuigen. U wilt hen overtuigen om uw product of dienst te kopen.
  • Het doel van uw artikel kan ook zijn om mensen te vermaken en te amuseren.
  • Uw pagina kan ook informatief zijn. In dit geval schrijft u om kennis over een bepaald onderwerp te delen.

In ieder geval is het belangrijk om na te denken over het doel van een webpagina. Een pagina dat mensen wil overtuigen moet anders worden geschreven dan een pagina met een louter informatieve of onderhoudende functie.

 

Hieronder heb ik een 8-tal richtlijnen voor u die u in staat moeten stellen uw content zo in te richten dat het aangenaam is voor uw bezoekers en de SE’s.

 

1) Categoriseer uw pagina’s

Voordat u begint te schrijven, denk aan de structuur van uw website. Als uw uw site nog niet gebouwd hebt, probeer dan uw pagina’s rondom belangrijke aanbiedingen of voordelen te creëren. Bijvoorbeeld, verdeel uw tweede hands computers in gescheiden pagina’s voor PC’s en Apple’s, segmenteer ze daarna dan weer in Laptops, Desktops, etc.

Op deze wijze kunt u zeer speciale sleutelwoordcombinaties in de content verwerken en daarmee tevens een grotere markt aanspreken.

 

2) Zoek uit met welke sleutelwoorden uw klanten zoeken.

Schrijf per webpagina uw belangrijkste sleutelwoorden op (iedere webpagina is immers een ander hoofdstuk of onderwerp). Maak sleutelwoord combinaties van 2 en 3 woorden.

Wanneer u voor uw sleutelwoord analyse goed geholpen wilt worden, lees dan eens onze tutorial: Sleutelwoord analyse.

 

3) Gebruik woordcombinaties, niet enkelvoudige woorden.

Hoewel dit onderdeel niet direct deel uitmaakt van web content, is het wel waard om het hier nog eens te herhalen, waarom?

Ten eerste is er te veel competitie voor enkelvoudige woorden. Verkoopt u bijvoorbeeld tweedehands computers, gebruik dan niet het enkelvoudige woord “computer”. Ga maar eens op Google kijken wanneer u het woord “computer” intoetst. Een zee van pagina’s keren dan terug.

Toets u “tweedehands computers” in, dan wordt het al minder, toetst u “tweedehands Apple computers” dan worden de resultaten al ‘nauwer’. Zijn uw computers ook nog redelijk goedkoop, gebruik dan de sleutelwoorden “goedkope tweede hands Apple computers”. De webbezoekers van vandaag weten immers al hoe je een specifieker zoekopdracht geeft, dus is het juist beter dat u met uw specifieke zoekwoorden deze doelgroep naar uw website leidt.

Beter 100 bezoekers en 10 kopers, dan 10000 bezoekers en 2 kopers.

 

4) Gebruik de meest belangrijkste sleutelwoord combinaties per pagina

Gebruik niet iedere sleutelwoord combinatie op iedere pagina. Richt u op één of twee belangrijke combinaties voor iedere pagina. Bijvoorbeeld voor de ‘Apple’ pagina gebruikt u “Goedkope tweedehands Apple’s”, voor de PC pagina richt u zich op “Goedkope tweedehands PC’s”, etc.

 

5) Wees specifiek

Schrijf niet gewoon “onze computers…” wanneer u normaal zou spreken over “onze computers”, maar schrijf bijvoorbeeld “Onze betrouwbare tweede hands computers…”. Maar dergelijk gebruik mag ook weer niet ten koste gaan van de leesbaarheid van uw content. Probeer een goede balans te vinden. Vergeet niet dat uw website de kwaliteit van uw dienstverlening reflecteert. Dus als uw website moeilijk te lezen is, zegt dat voor de bezoekers iets over de kwaliteit van uw service.

 

6) Gebruik sleutelwoord combinaties in links

Hoewel u zich niet hoeft te concentreren op ieder sleutelwoord in uw pagina is het wel een goed idee om uw onderlinge pagina’s met tekst links te verbinden (zie anchor tekst op de terminologie pagina). Op deze manier zien de SE’s dat deze pagina’s met elkaar in relatie staan. Hoe meer tekst links hoe beter, helemaal als de tekst link een sleutelwoordcombinatie is. Dus op uw “Goedkope Apple computers” pagina plaats u een link naar “Goedkope PC computers” Waarbij de tekst “Goedkope PC computers” de link tekst is.

 

7) Gebruik sleutelwoordcombinaties in headings.

Net zoals uw bezoekers uw headings scannen op een pagina, zo doen de zoekmachines dat ook. Dit houdt in dat headings een belangrijke rol spelen in hoe de SE’s uw website categoriseert. Probeer uw belangrijkste sleutelwoorden in de headings te plaatsen. Zo nodig plaats u extra headings om dit voor elkaar te krijgen. Dit zal ook de leesbaarheid van uw website bevorderen omdat bezoekers niet direct uw pagina ‘lezen’ maar ‘scannen’. Gebruik daarvoor H1 als hoofdheaders, H2 en H3 als sub headers.

 

8) Schrijf voor de bezoeker, niet over uzelf

Het beste is te schrijven in de 3e persoon (en dus niet in de 1e persoon)

Veel website schrijven met woordcombinaties als: Wij hebben de goedkoopste PC’s of Wij zijn de eerste… of Wij zijn de grootste….

Allemaal teksten die gericht zijn op ‘ik’ in plaats van de bezoeker. Het is van groot belang dat u zo probeert te schrijven alsof u met de bezoeker ‘praat’. Alsof hij degene is met wie u een onderhoud heeft. Net zoals ik dit nu zo doe met u.

Het interesseert de gebruiker niet zo (niet in de eerste instantie) of u nu de eerste, de grootste, de beste etc. bent, dat bepaalt de bezoeker uiteindelijk zelf wel. Het gaat de bezoeker erom of hij op uw website vindt waarnaar hij zocht. En als dat zo is, dan wil hij graag verder ‘behandeld” worden alsof hij op dat moment de enige klant in uw ‘winkel’ is.

Nogmaals, uw website moet niet gericht zijn op u, maar op de bezoeker en potentiële klant.

TIP:

Niet iedereen is een geboren schrijver en dat is ook niet erg. Maar als je wilt dat uw tekst in goed en leesbaar Nederlands wordt gepubliceerd, dan beveel ik aan om gebruik te maken van een stagiaire (Communicatie, Journalistiek, Online marketing, etc.). Deze zijn vrij goedkoop, maar enorm gemotiveerd en onderlegd, met name als ze een afstudeeropdracht moeten doen (bijvoorbeeld een website opzetten). De kosten lopen tussen de 175 en 300 euro per maand, afhankelijk of het een MBO of HBO student is.