De content van de website

De content van de website

Schrijven van webcontent

schrijven voor het webWe weten allemaal dat het overgrote deel van web traffic van de zoekmachines komt. We weten ook dat sleutelwoorden en links naar uw site de twee dingen zijn die uw ranking in de SE’s beïnvloeden.

Uw sleutelwoorden vertellen de SE’s wat u doet en de inkomende links (inbound links) vertellen de SE’s hoe belangrijk u (uw site) bent. De combinatie bepaalt uw relevantie. En relevantie is wat de SE’s zoeken.

Er is heel veel informatie te vinden over hoe je sleutelwoorden of combinaties moet verwerken in uw HTML tags. Maar dat is slechts de helft van de strijd die u moet leveren. U moet aan deze tags denken alsof het wegwijzers zijn. Zo zien de SE’s ze. Ze kijken naar uw tags en vervolgens naar uw content. Als de sleutelwoorden die in de tags staan niet overeenkomen met de sleutelwoorden in uw content, zal uw site niet geïndexeerd worden voor die sleutelwoorden.

Maar de SE’s houden hier niet op, ze kijken ook hoe vaak de sleutelwoord combinatie in uw content gebruikt is.

Met andere woorden, als u uw voornaamste sleutelwoorden niet in uw website verwerkt, zal u niet voorkomen in de SE resultaten als een potentiële klant zoekt naar deze voornaamste sleutelwoorden.

Maar hoe schrijft u nu sleutelwoordrijke content, zonder daarbij de leesbaarheid te compromitteren?

Leesbaarheid is heel belangrijk voor uw bezoekers. Tenslotte zijn het de bezoekers die uw product of dienst aanschaffen, niet de zoekmachines.

 

Hieronder heb ik een 8-tal richtlijnen voor u die u in staat moeten stellen uw content zo in te richten dat het aangenaam is voor uw bezoekers en de SE’s.

 

1) Categoriseer uw pagina’s

Voordat u begint te schrijven, denk aan de structuur van uw website. Als uw uw site nog niet gebouwd hebt, probeer dan uw pagina’s rondom belangrijke aanbiedingen of voordelen te creëren. Bijvoorbeeld, verdeel uw tweede hands computers in gescheiden pagina’s voor PC’s en Apple’s, segmenteer ze daarna dan weer in Notebooks, Desktops, etc.

Op deze wijze kunt u zeer speciale sleutelwoordcombinaties in de content verwerken en daarmee tevens een grotere markt aanspreken.

 

 

2) Zoek uit met welke sleutelwoorden uw klanten zoeken.

Schrijf per webpagina uw belangrijkste sleutelwoorden op (iedere webpagina is immers een ander hoofdstuk of onderwerp). Maak sleutelwoord combinaties van 2 en 3 woorden.

Wanneer u voor uw keyword research goed geholpen wilt worden, dan raden wij u aan om Wordtracker te gebruiker. Wordtracker vertelt u met welke sleutelwoorden mensen zoeken en hoe populair ieder sleutelwoord is.

Gebruik deze link om gratis een keyword research te doen.

 

3) Gebruik woordcombinaties, niet enkelvoudige woorden.

Hoewel dit onderdeel niet direct deel uitmaakt van webcontent, is het wel waard om het hier nog eens te herhalen, waarom?

Ten eerste is er te veel competitie voor enkelvoudige woorden. Verkoopt u bijvoorbeeld tweedehands computers, gebruik dan niet het enkelvoudige woord “computer”. Ga maar een op Google kijken wanneer u het woord “computer” intoetst. Een zee van pagina’s keren dan terug.

Toets u “tweedehands computers” in, dan wordt het al minder, toetst u “tweedehands Apple computers” dan worden de resultaten al ‘nauwer’. Zijn uw computers ook nog redelijk goedkoop, gebruik dan de sleutelwoorden “goedkope tweede hands Apple computers”. De webbezoekers van vandaag weten immers al hoe je een specifieker zoekopdracht geeft, dus is het juist beter dat u met uw specifieke zoekwoorden deze doelgroep naar uw website leidt.

Beter 100 bezoekers en 10 kopers, dan 10000 bezoekers en 2 kopers.

 

 

4) Gebruik de meest belangrijkste sleutelwoord combinaties

Gebruik niet iedere sleutelwoord combinatie op iedere pagina. Richt u op één of twee belangrijke combinaties voor iedere pagina. Bijvoorbeeld voor de ‘Apple’ pagina gebruikt u “Goedkope tweedehands Apple’s”, voor de PC pagina richt u zich op “Goedkope tweedehands PC’s”, etc.

 

 

5) Wees specifiek

Schrijf niet gewoon “onze computers…” wanneer u normaal zou spreken over “onze computers”, maar schrijf bijvoorbeeld “Onze goedkope tweede hands computers…”. Maar dergelijk gebruik mag ook weer niet ten koste gaan van de leesbaarheid van uw content. Probeer een goede balans te vinden. Vergeet niet dat uw website de kwaliteit van uw dienstverlening reflecteert. Dus als uw website moeilijk te lezen is, zegt dat voor de bezoekers iets over de kwaliteit van uw service.

 

 

6) Gebruik sleutelwoord combinaties in links

Hoewel u zich niet hoeft te concentreren op ieder sleutelwoord in uw pagina is het wel een goed idee om uw onderlinge pagina’s met tekst links te verbinden (zie anchor tekst op de terminologie pagina). Op deze manier zien de SE’s dat deze pagina’s met elkaar in relatie staan. Hoe meer tekstlinks hoe beter, helemaal als de tekstlink een sleutelwoordcombinatie is. Dus op uw “Goedkope Apple computers” pagina plaats u een link naar “Goedkope PC computers” Waarbij de tekst “Goedkope PC computers” de linktekst is.

 

 

7) Gebruik sleutelwoordcombinaties in headings.

Net zoals uw bezoekers uw headings scannen op een pagina, zo doen de zoekmachines dat ook. Dit houdt in dat headings een belangrijke rol spelen in hoe de SE’s uw website categoriseert. Probeer uw belangrijkste sleutelwoorden in de headings te plaatsen. Zo nodig plaats u extra headings om dit voor elkaar te krijgen. Dit zal ook de leesbaarheid van uw website bevorderen omdat bezoekers niet direct uw pagina ‘lezen’ maar ‘scannen’.

 

8) Schrijf voor de bezoeker, niet over uzelf

Veel website schrijven met woordcombinaties als: Wij hebben de goedkoopste PC’s of Wij zijn de eerste… of Wij zijn de grootste….

Allemaal teksten die gericht zijn op hen in plaats van de bezoeker. Het is van groot belang dat u zo probeert te schrijven alsof u met de bezoeker ‘praat’. Alsof hij degene is met wie u een onderhoud heeft. Net zoals ik dit nu zo doe met u.

Het interesseert de gebruiker niet zo (niet in de eerste instantie) of u nu de eerste, de grootste, de beste etc. bent, dat bepaalt de bezoeker uiteindelijk zelf wel. Het gaat de bezoeker erom of hij op uw website vindt waarnaar hij zocht. En als dat zo is, dan wil hij graag verder ‘behandeld” worden alsof hij op dat moment de enige klant in uw ‘winkel’ is.

Nogmaals, uw website moet niet gericht zijn op u, maar op de bezoeker en eventueel toekomstige klant.